Problematykę odwołanych lub opóźnionych lotów reguluje Rozporządzenie WE nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, natomiast tyczy się ono praktycznie wyłącznie przewoźników wykonujących lot Pojęcie opóźnionego lotu zostało zdefiniowane w Rozporządzeniu poprzez zakres czasowy w odniesieniu do pokonywanego dystansu. Możemy stąd wyróżnić opóźnienie w stosunku do planowanego startu o co najmniej:
- dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów,
- trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3 500 kilometrów,
- cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone w punktach poprzedzających.
W przypadku wystąpienia takich sytuacji, pasażerom przysługuje „prawo do opieki”, które obejmuje:
- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
- zakwaterowanie w hotelu – w uzasadnionych przypadkach,
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania,
- dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopis, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.
Dodatkowo, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godziny, pasażer jest uprawniony do:
- zwrotu pełnego kosztu biletów po cenie za jaką został zakupiony,
- zwrotu kosztów podróży, która się nie odbyła albo za część podróży, jeżeli lot nie służy już dalej jakiemukolwiek celowi,
- lotu do miejsca pierwszego odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.
Podobnie w przypadku całkowitego odwołania lotu podróżującemu przysługują wszystkie wymienione powyżej uprawnienia oraz dodatkowo prawo do odszkodowania. Jego wysokość zależeć będzie od długości lotu, a waha się pomiędzy 250-600 EUR. Kwoty te mogą ulec zmniejszeniu o 50%, gdy przewoźnik zaproponuje inny lot do miejsca docelowego.
Warto pamiętać również, kiedy odszkodowanie nie przysługuje i odpowiedzialność przewoźnika są ograniczone lub wyłączone. Sytuacje takie nazwane zostały jako okoliczności nadzwyczajne, których nie można było uniknąć przy użyciu racjonalnych środków. Zaliczamy do nich np. destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne uniemożliwiające lot, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, czy strajki mające wpływ na działalność przewoźnika.
Każdy kto miał do czynienia z odwołanym lub opóźnionym lotem może zgłosić się do nas. Nasza Kancelaria, która zapewni podjęcie się sprawy.